Algemene info voor alle mentoren
Invulling stage
Wat is het doel van de participatiestage?
In de eerste plaats biedt de participatiestage de student de kans om kennis te maken met u als mentor, met de klasgroep en met de algemene klascontext. Zo krijgt de student zicht op de beginsituatie van de leerlingen, raakt hij vertrouwd met uw manier van lesgeven en maakt hij kennis met de klasgewoonten en routines.
Daarnaast is de participatiestage ook het moment waarop u de student de lesonderwerpen voor de actieve stage bezorgt. We vragen om deze onderwerpen kort met de student te overlopen, zeker wanneer u specifieke verwachtingen heeft. Indien nog niet alle lesonderwerpen beschikbaar zijn, is het fijn als u alvast enkele onderwerpen meegeeft zodat de student zijn voorbereidingen tijdig kan starten.
Tot slot maakt u tijdens dit moment ook praktische afspraken met de student:
- Hoe worden de lesvoorbereidingen aan u bezorgd?
- Hoe kan de student u contacteren bij vragen?
Een vlotte start maakt een wereld van verschil — zowel voor de student als voor de stage zelf.
Wat mag ik tijdens de participatiestage van de student verwachten?
Tijdens de participatiestage ligt de focus voor de student voornamelijk op activiteiten waarbij ze de beginsituatie, de klaswerking en de lesaanpak leren kennen. Tijdens instructiemomenten zal de student dan ook vooral kijken, analyseren en nota’s nemen. Tijdens verwerkingsmomenten moedigen we aan dat studenten, waar mogelijk, ook praktisch bijspringen. Zo krijgen ze hopelijk ook zicht op verschillen tussen leerlingen.
Daarnaast verwachten we dat de student vragen stelt over elementen waarop ze via observatie en participatie geen of een te beperkt zicht krijgen.
We stimuleren hen om initiatief te tonen en zich actief en betrokken op te stellen. Soms voelen (beginnende) studenten zich hierin wat onzeker of zijn ze afwachtend. Aarzel in dat geval niet om de student kort bij te sturen: geef aan bij welke taken hij of zij een rol kan opnemen. Veel studenten zijn gemotiveerd, maar hebben een klein duwtje in de rug nodig om in actie te komen.
Moet de student alle lessen geven tijdens de actieve stage?
Dit hangt af van het stagejaar van de student. Zeker voor eerste- en tweedejaarsstudenten werken we met een graduele opbouw in het aantal te geven lessen. We streven er wel steeds naar dat de student alle leergebieden kan oefenen. De concrete aanpak kan u terugvinden onder het betreffende stagejaar.
Mag de student LO- en zwemlessen geven?
Jazeker, we verwachten dit ook. Lichamelijke opvoeding maakt deel uit van de basiscompetenties. We willen studenten dan ook voldoende oefenkansen geven. Zwemlessen kunnen pas door studenten gegeven worden vanaf het tweede semester van het tweede opleidingsjaar. Daarvoor verwachten we wel dat de student de leerlingen mee begeleidt. U vindt in het document ‘LO- en zwemlessen tijdens stage’ hoe we dit in ons curriculum voorbereiden.
Mag de student godsdienstlessen geven?
Ja, afhankelijk van het programma dat de student in de hogeschool opneemt. Volgt hij rooms-katholieke godsdienst (RKG), dan is hij in staat om de godsdienstlessen te geven. Ook hier hopen we dat hij van u zoveel mogelijk oefenkansen krijgt.
Mag de student lessen zedenleer geven?
Neen, dat kan pas wanneer hij het postgraduaat opstart. Volgde de student tot nu toe niet-confessionele zedenleer (NCZ) bij ons, dan hopen wij dat hij van u de lessen NCZ mag observeren.
Moet de student ook administratieve en andere taken uitvoeren?
Ook dit is afhankelijk van het stagejaar van de student. U vindt de specifieke verwachtingen dan ook terug onder het betreffende stagejaar.
Mogen we de aanwezigheid van de student bij buitenschoolse activiteiten zoals een schoolfeest of spaghettiavond, … vragen?
U bent altijd vrij om de vraag te stellen, we duimen mee dat de student aanwezig kan zijn. Gelieve begrip te tonen tijdens examenperiodes.
Mag de student een meerdaagse extra-muros activiteit mee begeleiden tijdens de stage?
Voor studenten van de reguliere dagopleiding kan dit enkel tijdens de uitgroeistage in het tweede semester van het laatste opleidingsjaar. Omdat de klemtoon tijdens andere stageperiodes ligt op het opdoen van ervaring met het voorbereiden en geven van lessen, kunnen deze stages niet ingevuld worden met de begeleiding van een extra-murosperiode. Het is moeilijk om een geplande stage te verplaatsen omdat de student tijdens de overige weken lessen te volgen heeft aan de hogeschool. Om de student alle slaagkansen te geven, geven we voorrang aan het volgen van de lessen.
Voor studenten van de verkorte opleiding worden stagedagen niet vervangen door extra-murosbegeleiding.
Mag de student meegaan tijdens een extra-murosactiviteit buiten de stageperiodes?
Soms krijgen we de vraag of de student buiten de stageperiode mee mag als begeleider van een extra-muros periode. In principe kan dit op vrijwillige basis maar enkel als de student in de gevraagde periode geen lessen aan de hogeschool zou missen.