Stage 1
Stage 1 is een didactische stage die plaatsvindt in het 2e, 3e of 4e leerjaar. Het doel is dat de studenten tijdens deze stage hun eerste (praktijk)ervaringen opdoen in het lager onderwijs. Tegen het einde van de stage verwachten we dat ze voor 20 lesuren (gespreid over 4 lesdagen) de lesopdrachten van de mentor kunnen overnemen en hierbij het verwachte niveau bereiken voor de verschillende rollen van de leraar die aan Stage 1 zijn gekoppeld.
De stage bestaat uit twee onderdelen: een participatiestage en een actieve stage. Tijdens de participatiestage maakt de student kennis met de klaswerking, de (beginsituatie van de) leerlingen en de manier van lesgeven van de mentor. Dit gebeurt via observatie en door waar mogelijk ondersteuning te bieden aan zowel de leerlingen als de mentor. In de actieve stage neemt de student zelf het lesgeven op zich.
Deze stage vindt bij voorkeur niet plaats in een graadklas.
De stage start met participatiestage in semester 1 en gaat over in actieve stage in semester 2. Voor de kerstvakantie en tijdens de participatiedag in februari krijgt de student telkens de kans om al één les zelf te geven. De actieve stage in semester 2 is opgedeeld in verschillende blokken die geleidelijk in omvang toenemen. De student doorloopt alle blokken van deze actieve stage binnen dezelfde klasgroep. De stagedata zijn in principe voor alle studenten gelijk.
| Data | Invulling van de stage | ||
| Semester 1 | Donderdag 23 oktober 2025 | Participatiestage | |
| Woensdag 12 november 2025 | Participatiestage | ||
| Maandag 24 november 2025 | Participatiestage | ||
| Vrijdag 12 december 2025 | Participatiestage (+ 1 les geven) | ||
| Semester 2 | Woensdag 25 februari 2026 | Participatiestage (+ 1 les geven) | |
| 12-13 maart 2026 | 2 dagen actieve stage (de student geeft 6 lesuren) | ||
| 30 maart – 1 april 2026 | 3 dagen actieve stage (de student geeft 10 lesuren) | ||
| 27-30 april 2026 | 4 dagen actieve stage (de student geeft 20 lesuren) |
Uiterlijk 1 week voor de start van een stageweek, of -dag, als de stage uit losse dagen bestaat (bij werkstudenten). Dit geeft u voldoende tijd om ze na te kijken en gerichte feedback te formuleren. Studenten kunnen op basis daarvan hun voorbereiding nog bijsturen of aanvullen.
Deze richtlijn gaat ervan uit dat de student de lesonderwerpen tijdig ontvangen heeft, en dus in staat is om de voorbereiding tegen deze deadline af te werken.
We moedigen studenten aan om gebruik te maken van het document ‘Opvolging indienen lesvoorbereidingen’. Dit is een persoonlijk document dat verschilt per stagejaar en wordt daarom individueel bijgehouden door elke student. U kan dit document terugvinden door hier te klikken.
Als u samen met de student afwijkende afspraken maakt rond de deadlines, vragen we u vriendelijk om dit duidelijk op papier te zetten. Zo vermijden we verwarring of misverstanden.