Stage 2
- Eline Janssens
- eline.janssens@pxl.be
- Telefoonnummer departementaal secretariaat PXL-Education: 011/77.50.62
Stage 2 is een didactische stage die volledig plaatsvindt in de derde graad van het lager onderwijs. Het doel is dat studenten ervaring opdoen met lesgeven in het vijfde of zesde leerjaar, zodat ze tegen het einde van het academiejaar het verwachte niveau bereiken voor de verschillende rollen van de leraar die aan Stage 2 zijn gekoppeld.
De stage bestaat uit twee onderdelen: een participatiestage en een actieve stage. Tijdens de participatiestage maakt de student kennis met de klaswerking, de (beginsituatie van de) leerlingen en de manier van lesgeven van de mentor. Dit gebeurt via observatie en door waar mogelijk ondersteuning te bieden aan zowel de leerlingen als de mentor. In de actieve stage neemt de student zelf het lesgeven op zich.
Deze stage mag ook plaatsvinden in een graadklas, al bekijken we graag per student of dit de meest geschikte keuze is.
De stage is opgedeeld in verschillende blokken, die geleidelijk in omvang toenemen en gespreid zijn over twee semesters. De student doorloopt alle blokken binnen dezelfde klasgroep van de derde graad. De stagedata zijn in principe voor alle studenten gelijk. Trajectstudenten kunnen echter afwijkende stagedata hebben, afhankelijk van hun individuele planning.
|
|
Data |
Invulling van de stage |
|
|
Semester 1 |
13-14-15 oktober 2025 |
3 dagen participatiestage |
|
|
19-20-21 november 2025 |
10u actieve stage, overige uren participatie |
||
|
24 t.e.m. 28 november 2025 |
5 dagen actieve stage |
||
|
Semester 2 |
4-5-6 maart 2026 |
10u actieve stage, overige uren participatie |
|
|
23 maart 2026 t.e.m. 3 april 2026 |
10 dagen actieve stage |
Uiterlijk 1 week voor de start van een stageweek, of -dag, als de stage uit losse dagen bestaat (bij werkstudenten). Dit geeft u voldoende tijd om ze na te kijken en gerichte feedback te formuleren. Studenten kunnen op basis daarvan hun voorbereiding nog bijsturen of aanvullen.
Deze richtlijn gaat ervan uit dat de student de lesonderwerpen tijdig ontvangen heeft, en dus in staat is om de voorbereiding tegen deze deadline af te werken.
We moedigen studenten aan om gebruik te maken van het document ‘Opvolging indienen lesvoorbereidingen’. Dit is een persoonlijk document dat verschilt per stagejaar en wordt daarom individueel bijgehouden door elke student. U kan dit document terugvinden door hier te klikken.
Als u samen met de student afwijkende afspraken maakt rond de deadlines, vragen we u vriendelijk om dit duidelijk op papier te zetten. Zo vermijden we verwarring of misverstanden.