Algemene info voor alle mentoren
Lesvoorbereidingen
Welke lesonderwerpen zijn geschikt om aan de student te geven?
De leerinhouden en vakdidactieken van de verschillende leergebieden worden gespreid over de eerste twee opleidingsjaren aangeboden. Eerstejaarsstudenten hebben dus nog niet alle vakdidactieken gezien. U vindt hier in dit overzicht de onderwerpen die tijdens het eerste jaar aan bod komen. Ze geven u een beeld van welke lesinhouden geschikt zijn voor eerstejaarsstudenten.
We begrijpen uiteraard dat dit niet altijd volledig aansluit op uw planning. Als u ervoor kiest om andere lesonderwerpen toe te wijzen, hou er dan a.u.b. rekening mee dat studenten deze nog niet in de opleiding hebben gezien. In dat geval is het zinvol om hen een (vervolg)les te laten geven over een onderwerp dat ze al tijdens een eerdere stagedag hebben geobserveerd. Zo kunnen ze verder bouwen op wat ze eerder hebben gezien en dit op een herkenbare manier inoefenen.
Moet er voor alle lessen een voorbereiding zijn?
Ja, studenten maken voor elke lesactiviteit een voorbereiding in het daarvoor voorziene formulier en bezorgen deze ook vooraf aan u als mentor. Alle in de les gebruikte en door de student ingevulde werkbladen, oefeningen, leermiddelen, bordschema’s,… maken deel uit van de schriftelijke voorbereiding en moeten dus aan de mentor voorgelegd worden.
Tijdens de stage van het laatste opleidingsjaar leren studenten gaandeweg hun voorbereidingen korter te maken en maken zij vanaf een bepaald moment gebruik van persoonlijke lesfiches als voorbereiding.
Wat mag je als mentor verwachten van een ingevulde lesvoorbereiding?
De opleiding werkt met een vast lesvoorbereidingsformulier en ontwikkelde een ‘algemene kijkwijzer’ die aangeeft op welke manier een student het formulier moet invullen. We hopen dat dit ook voor u als mentor duidelijk de verwachtingen stelt. Naast de algemene kijkwijzer beschikken de studenten per vakdiscipline ook over een specifieke kijkwijzer. U kan deze terugvinden onder de laatste vraag van deze pagina.
Tijdens de stage van het laatste opleidingsjaar leren studenten gaandeweg hun voorbereidingen korter te maken en werken zij vanaf een bepaald moment met persoonlijke lesfiches als voorbereiding.
Het aantal stage-uren van de studenten in het verkorte traject ligt lager waardoor we ervoor gekozen hebben om hen gedurende hun volledige opleiding gebruik te laten maken van het standaardlesvoorbereidingsformulier. Tijdens de intervisiesessies leren zij wel om dit gaandeweg efficiënter in te vullen.
Wanneer moeten de lesvoorbereidingen ingediend worden?
Uiterlijk 1 week voor de start van een stageweek, of -dag, als de stage uit losse dagen bestaat (bij werkstudenten). Dit geeft u voldoende tijd om ze na te kijken en gerichte feedback te formuleren. Studenten kunnen op basis daarvan hun voorbereiding nog bijsturen of aanvullen.
Deze richtlijn gaat ervan uit dat de student de lesonderwerpen tijdig ontvangen heeft, en dus in staat is om de voorbereiding tegen deze deadline af te werken.
We moedigen studenten aan om gebruik te maken van het document ‘Opvolging indienen lesvoorbereidingen’. Dit is een persoonlijk document dat verschilt per stagejaar en wordt daarom individueel bijgehouden door elke student. U kan deze documenten terugvinden onder de specifieke informatie van de volledige dagopleiding per stagejaar.
Als u samen met de student afwijkende afspraken maakt rond de deadlines, vragen we u vriendelijk om dit duidelijk op papier te zetten. Zo vermijden we verwarring of misverstanden.
Wanneer moet de student zijn lesonderwerpen ontvangen?
Een goede voorbereiding is essentieel — zowel voor u als voor de student. Aangezien de student naast de stage ook nog lessen aan de hogeschool volgt, vragen we om de lesonderwerpen ten laatste tijdens het laatste geplande contactmoment vóór de start van de stage te bezorgen. Zo krijgt de student voldoende tijd om zich degelijk voor te bereiden.
Wat als de student zijn lesvoorbereidingen niet tijdig indient?
Het kan gebeuren dat een student een deadline mist — dat is menselijk. Als het om een eenmalige situatie gaat, vragen we u om hierover in gesprek te gaan met de student en duidelijke afspraken te maken voor het vervolg.
Als het niet tijdig indienen van lesvoorbereidingen een terugkerend probleem blijkt te zijn, vragen we u vriendelijk om de opleiding hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te brengen. Zo kunnen we tijdig de nodige maatregelen nemen. Zonder tijdig ingediende lesvoorbereidingen mag de student geen les geven.
In welke mate moet ik een lesvoorbereiding nakijken?
Het is niet de bedoeling dat u elke lesvoorbereiding van a tot z naleest. We vragen wel om aandacht te besteden aan de inhoudelijke kwaliteit van de lesdoelen en het lesverloop, en hierover gerichte feedback te geven.
Denk daarbij aan de volgende vragen:
- Is de les doelgericht opgebouwd?
- Sluit de les aan bij de beginsituatie van de klas?
- Zit er een logisch verloop in de lesopbouw?
- Wordt de les ondersteund met een bordschema?
- Heeft de student de werkbladen zelf ingevuld/het oefenmateriaal geanalyseerd?
- Worden er geen inhoudelijke fouten gemaakt?
Gelieve spel- en taalfouten niet zelf te verbeteren. Als u merkt dat een lesvoorbereiding taalfouten bevat, kunt u dit best signaleren aan de student met de vraag om eerst een verbeterde versie in te dienen vóór u inhoudelijke feedback geeft. Hier leert de student het meest van.
Feedback geven is zoeken naar een evenwicht: enerzijds waardevolle inzichten delen vanuit uw expertise, anderzijds ruimte laten voor de student om eigen ideeën en aanpakken uit te proberen — ook als die afwijken van de uwe.
In welke mate moeten de lesvoorbereidingen door de student aangepast worden na mijn feedback?
Hoe grondig een student zijn of haar lesvoorbereiding moet aanpassen, hangt af van de aard van uw feedback. We onderscheiden hierbij twee situaties:
- De algemene lesaanpak is onvoldoende. In dit geval kan u de student vragen om een volledig nieuw lesverloop op te stellen. De oorspronkelijke versie wordt bewaard, en de student maakt een nieuwe lesvoorbereiding.
- De algemene aanpak is goed, maar er zijn enkele punten die bijsturing vergen. Dan vragen we dat de student een kopie maakt van de oorspronkelijke voorbereiding en daarin de nodige aanpassingen doorvoert. Dit laat u én de stagebegeleiders van de opleiding toe om beide versies indien nodig naast elkaar te leggen.
Het is mogelijk dat de les van de student inhoudelijk correct is maar dat de aanpak afwijkt van wat u als mentor zou doen. U mag uiteraard altijd uw twijfels of aanbevelingen delen, graag zelfs. Tegelijk moedigen we aan om de student ook ruimte te geven zijn eigen aanpak uit te proberen. Zo wordt er een leerklimaat gecreëerd waarin de student hopelijk durft experimenteren en zijn keuzes leert afwegen en beargumenteren.
Zijn er specifieke vereisten vanuit de opleiding binnen een bepaalde vakdiscipline?
Binnen onze opleiding is er voor elke vakdiscipline een specifieke kijkwijzer gemaakt voor het opmaken van lesvoorbereidingen. U kan deze terugvinden via onderstaande linken.
Probleemgericht werken (geschiedenis, aardrijkskunde, wetenschap en techniek)