Stage 3
Uitgroeistage
- Eline Janssens
- Telefoonnummer departementaal secretariaat PXL-Education: 011/77.50.62
Het is de bedoeling dat studenten maximale leerkansen krijgen en grijpen in functie van hun eigen leervragen en interesses. Ze zijn zelf verantwoordelijk om, in samenspraak met de school, hun stage zinvol in te vullen. We verwachten dan ook een mix van voldoende goede didactische lessen, het durven uittesten en implementeren van nieuwe ideeën, … In deze uitgroeistage van 7 weken krijgen studenten de gelegenheid om echt mee te draaien in een school als organisatie. Zo kunnen ze ook werken aan hun rol als communicator (met ouders, externe partners, …), organisator, teamspeler en ondernemer. Bovendien leggen we in het laatste opleidingsjaar sterk de focus op zorg in de klas.
|
23/2/26, 2/3/26, 9/3/26 16 maart ’26 t.e.m. 13 mei ‘26 |
3 participatiedagen 7 weken uitgroeistage |
De student moet in deze stage niet enkel de rollen van didactisch en inhoudelijk expert trainen, maar ook de rollen organisator, teamspeler, communicator en ondernemer inoefenen. Daarom is het belangrijk dat de student gaandeweg deelneemt aan alle taken die u als klasleerkracht invult, niet enkel het lesgeven. Een aantal van die taken zal de student zelfstandig kunnen opnemen, voor andere zal dat onder uw begeleiding gebeuren (bijvoorbeeld oudercontacten). We vragen nadrukkelijk om de student overal in te betrekken, want op het einde van deze stage moet hij in staat zijn te fungeren als startende leerkracht.
De taken waaraan wij denken zijn:
- invullen van de schoolagenda (evt. ook die van de leerkracht) zoals dit gebruikelijk is op uw school
- invullen van de aanwezigheidslijst
- verzamelen van doktersattesten
- verkopen en ophalen van middag- en drankbonnen
- mee voorbereiden en bijwonen van een personeelsvergadering
- voeren van (informele) oudergesprekken
- mee voorbereiden en bijwonen van een MDO over leerlingen van de eigen stageklas
- onderzoeken van het (digitale) leerlingvolgsysteem en, indien toegelaten, samen met u dit leerlingvolgsysteem toepassen (eventueel voor enkele leerlingen)
- mee voorbereiden en bijwonen van een oudercontact
- invullen van puntenlijsten en rapporten, samen met u of onder uw supervisie
- (mee) uitwerken en opvolgen van initiatieven rond zorg in de klas
Twee dagen participatie in de 3de kleuterklas
Om de student voeling te laten krijgen met het niveau de 3de kleuterklas vlak voor de overstap naar het eerste leerjaar, vragen we hen ook om twee dagen participatiestage te lopen in de 3de kleuterklas. Bij voorkeur gebeurt dit op een moment waarop de eigen stageklas geen activiteiten gepland heeft waar de student het verschil kan maken of een nieuwe ervaring kan opdoen.
Uiterlijk 1 week voor de start van een stageweek, of -dag, als de stage uit losse dagen bestaat (bij werkstudenten). Dit geeft u voldoende tijd om ze na te kijken en gerichte feedback te formuleren. Studenten kunnen op basis daarvan hun voorbereiding nog bijsturen of aanvullen.
Deze richtlijn gaat ervan uit dat de student de lesonderwerpen tijdig ontvangen heeft, en dus in staat is om de voorbereiding tegen deze deadline af te werken.
We moedigen studenten aan om gebruik te maken van het document ‘Opvolging indienen lesvoorbereidingen’. Dit is een persoonlijk document dat verschilt per stagejaar en wordt daarom individueel bijgehouden door elke student. U kan dit document vinden door hier te klikken.
Als u samen met de student afwijkende afspraken maakt rond de deadlines, vragen we u vriendelijk om dit duidelijk op papier te zetten. Zo vermijden we verwarring of misverstanden.