Stage 3
Stage buitengewoon basisonderwijs
- Eline Janssens
- eline.janssens@pxl.be
- Telefoonnummer departementaal secretariaat PXL-Education: 011/77.50.62
Tijdens deze stage maken de studenten kennis met de wereld van kinderen met leerstoornissen, kinderen met mentale en/of fysieke beperkingen. Ze maken kennis met de specifieke werkvormen, pedagogische omgangsvormen en het aspect verzorging in het buitengewoon onderwijs.
Deze stage biedt studenten de kans om te ontdekken of het buitengewoon onderwijs iets voor hen is. Ze maken kennis met de unieke kenmerken van deze onderwijscontext en kunnen zo nagaan of ze hier een toekomst in zien. Studenten die enthousiast worden, kunnen zich na hun opleiding verder specialiseren en een loopbaan in het buitengewoon onderwijs uitbouwen. Tegelijkertijd leren ze waardevolle inzichten die ze meteen kunnen toepassen in hun dagelijkse (stage)praktijk, binnen het vernieuwde zorgkader.
|
17/11/25 24/11/25 1/12/25 8/12/25
|
4 participatiedagen BuBaO |
|
9 t.e.m. 12/12/25
|
1 week actieve stage BuBaO |
De invulling van de participatiedagen:
De student observeert tijdens de klaswerking. Afhankelijk van de klascontext kan de student tijdens de observatie al beperkt deelnemen aan activiteiten om zich te integreren in de groep. Dit gebeurt steeds in overleg met de mentor.
Tijdens deze participatiedagen onderzoekt de student enkele kernaspecten van het buitengewoon onderwijs:
- Op niveau van de school:
- De schoolcontext: naam, ligging, leerlingenaantal, instroom, doelgroepen, klasindeling
- De personeelsstructuur en functies
- Op niveau van de klas:
- De kenmerken van de stageklas en weekplanning
- De beginsituatie van de leerlingengroep
- De specifieke pedagogische en didactische noden
- De manier van lesgeven
De invulling van de actieve stage:
De student neemt zoveel mogelijk de rol van de klastitularis over en draait een week mee in de klaspraktijk. Daarbij denken we aan volgende activiteiten:
- De student begeleidt/geeft alle activiteiten die anders door de klastitularis gegeven worden. Hij mag (participatief) observeren bij activiteiten gegeven door bijzondere leerkrachten en/of u ondersteunen bij de taken die u op dat moment doet (bv. overleg, handelingsplanning,…).
- De student werkt met een digitale stagemap met agenda, lesvoorbereidingen en leermaterialen zoals tijdens iedere didactische stage. De student geeft u en de bezoekende lector toegang tot deze digitale stagemap.
- De student neemt waar mogelijk deel aan de overlegmomenten in de stageschool.
We hopen dat onze studenten een realistisch en volledig beeld krijgen van het takenpakket van een leerkracht in het buitengewoon onderwijs. Neem de student dus gerust mee op sleeptouw.
Uiterlijk 1 week voor de start van een stageweek, of -dag, als de stage uit losse dagen bestaat (bij werkstudenten). Dit geeft u voldoende tijd om ze na te kijken en gerichte feedback te formuleren. Studenten kunnen op basis daarvan hun voorbereiding nog bijsturen of aanvullen.
Deze richtlijn gaat ervan uit dat de student de lesonderwerpen tijdig ontvangen heeft, en dus in staat is om de voorbereiding tegen deze deadline af te werken.
We moedigen studenten aan om gebruik te maken van het document ‘Opvolging indienen lesvoorbereidingen’. Dit is een persoonlijk document dat verschilt per stagejaar en wordt daarom individueel bijgehouden door elke student. U kan dit document vinden door hier te klikken.
Als u samen met de student afwijkende afspraken maakt rond de deadlines, vragen we u vriendelijk om dit duidelijk op papier te zetten. Zo vermijden we verwarring of misverstanden.