LIO-stagepakket 

 

LIO jaar 2

Ook in het tweede opleidingsjaar bestaat het LIO-stagepakket uit twee elkaar versterkende pijlers. Enerzijds vervolmaakt de student zijn professionele competenties tijdens de praktijkstage in het eerste leerjaar en in de derde graad, waarbij hij voortbouwt op de ervaringen en inzichten uit het eerste jaar. Anderzijds werkt de student via de praktijkopdrachten in het opdrachtenportfolio verder aan zijn ontwikkeling, waardoor theorie en praktijk voortdurend met elkaar verbonden worden.  

De stage in het eerste leerjaar vindt plaats tijdens semester 1 en biedt de studenten de kans om te oefenen op de specifieke competenties die verbonden zijn aan het begeleiden van aanvankelijk lezen en rekenen. Hierbij ligt de nadruk niet alleen op het verwerven van vakinhoudelijke kennis, maar ook op het ontwikkelen van bredere leerkrachtencompetenties die essentieel zijn in het eerste leerjaar. Studenten leren planmatig en gestructureerd lessen opbouwen, differentiatie toepassen en gerichte instructie- en oefenvormen inzetten. Daarnaast oefenen zij in het creëren van een veilig en stimulerend leerklimaat, het motiveren van leerlingen en het hanteren van klasmanagementstrategieën. Ook het gericht observeren van het leerproces, het inschatten van de beginsituatie van leerlingen en het toepassen van gepaste evaluatie- en feedbackvormen maken deel uit van deze stage. 

De stage in de derde graad vindt plaats tijdens semester 2 en legt de nadruk op het versterken en toepassen van vakinhoudelijke kennis. Studenten krijgen de kans om diepgaand aan de slag te gaan met complexe leerinhouden, waarbij ze leren om deze helder en gestructureerd over te brengen op leerlingen. Daarbij ontwikkelen ze specifieke leerkrachtencompetenties die aansluiten bij de noden van de derde graad. Zo leren studenten uitdagende en motiverende leeractiviteiten ontwerpen die inspelen op hogere denkvaardigheden en het zelfstandig leren van leerlingen stimuleren. Ook het opvolgen en evalueren van leerresultaten komt uitgebreid aan bod. Ze oefenen in het differentiëren naar tempo, interesse en niveau, en ontwikkelen daarbij een breed scala aan instructie- en begeleidingsstrategieën.  

De lesopdrachten voor de LIO-student zijn afhankelijk van zijn aanstelling, school van tewerkstelling en vooropleiding van de student. We vragen de student om overeenstemmend met zijn stagepakket voor het onderstaande aantal lesuren en leergebieden lesvoorbereidingen te maken en deze lessen effectief te geven, ongeacht de graad waarin hij is tewerkgesteld. Elke LIO-student met hetzelfde stagepakket maakt dus dezelfde hoeveelheid lesvoorbereidingen. Het aantal stagelessen dat voor elke student van toepassing is (kolom ‘minder dan 50%’ of kolom ‘50% of meer’), is afhankelijk van de concrete invulling van zijn lesopdracht en vooropleiding. Hieronder wordt dit verder toegelicht. 

 

Aantal te presteren stage-uren o.b.v. aanstelling, school van tewerkstelling en opgenomen stage-onderdeel:  

Aanstelling in het regulier onderwijs:  

  • Aanstellingspercentage in een eigen klas is 50% of meer: kolom “50% of meer”  
  • Aanstellingspercentage in een eigen klas is minder dan 50%: kolom “minder dan 50%” 

Aanstelling in het buitengewoon onderwijs**:  

    • Aanstellingspercentage in een diplomagerichte klas is 50% of meer: kolom “50% of meer”  
    • Aanstellingspercentage in een diplomagerichte klas is minder dan 50%: kolom “minder dan 50%” 
    • Aanstelling in een niet-diplomagerichte klas: kolom “minder dan 50%” + stagelessen worden gepresteerd in diplomagerichte klassen van minstens 6 leerlingen 

     

     

    Pedagogische vooropleiding 

    VT2  – 12 studiepunten 

    Niet-pedagogische vooropleiding 

    ST4 – 14 studiepunten 

    Aanstelling 

    Minder dan 50% 

    50% of meer 

    Minder dan 50% 

    50% of meer 

    Leerjaar of graad  
    stage-uren 

    1e lj 

    3e graad 

    1e lj 

    3e graad  

    1e lj  

    3e graad 

    1e lj  

    3e graad 

    Aantal stage-uren 

    20 lesuren 

    28 lesuren 

    12 lesuren 

    20 lesuren 

    28 lesuren 

    48 lesuren 

    18 lesuren 

    26 lesuren 

     

    ** OPMERKING: stages in de 3e graad (VT2 + ST4) worden ALTIJD in het regulier onderwijs gepresteerd, ook voor studenten die tewerkgesteld zijn in het buitengewoon onderwijs. Als dit daardoor NIET in de eigen school van tewerkstelling is, vervallen de LIO-uren en wordt dit omgezet naar een reguliere stage van 10 dagen (+ 2 dagen observatie).  

     

    Verdeling lessen stagepakket ST4/VT2: 

    ST4 (niet-pedagogische vooropleiding):  

       

    ST4 (14SP)  

    ST4 (14SP)  

     

    1e lj  

    3e graad 

    1e lj  

    3e graad 

    Aanstelling  

    Minder dan 50%  

    50% of meer 

       

    28u 

    48u 

    18u  

    26u 

    LO   

    2 

    6 

    1 

    3 

    Godsdienst   

    / 

    / 

    / 

    / 

    Muzische Vorming   

    3 

    5 

    2 

    2 

    Nederlands   

    8  

    12 

    5  

    7 

    Wiskunde    

    8 

    12 

    5 

    7 

    W&T/G en A  

    5  

    8  

    4 

    5 

    Taalinitiatie/Frans 

    2 

    5 

    1 

    2 

     

    VT2 (pedagogische vooropleiding):  

       

    VT2 (12SP)  

    VT2 (12SP)  

     

    1e lj  

    3e graad  

    1e lj  

    3e graad  

    Aanstelling  

    Minder dan 50%  

    50% of meer 

       

    20u 

    28u 

    12u  

    20u  

    LO   

    2 

    2 

    2 

    1 

    Godsdienst   

    / 

    / 

    / 

    / 

    Muzische Vorming   

    2 

    2 

    2 

    2 

    Nederlands   

    6 

    7 

    3 

    5 

    Wiskunde    

    6 

    7 

    3 

    5 

    W&T/G en A  

    3 

    6 

    2 

    4 

    Taalinitiatie/Frans  

    1 

    4 

    / 

    3 

    Opmerkingen:  

    • 1u = 1 lesvoorbereiding van minstens 50’ OF 2 lesvoorbereidingen van 25’  
    • Bovenstaande uren worden gepresteerd tussen 1 oktober en 15 mei, verspreid over het schooljaar (en dus niet geclusterd op enkele dagen/weken). 
    • Maximaal 8 stage-uren per week en maximaal 4 stage-uren op één dag. 
    • Studenten die het mandaat godsdienst willen behalen, moeten er rekening mee houden dat hiervoor extra stage-uren rond het vak godsdienst nodig zijn.

    In het tweede jaar krijgt het opdrachtenportfolio een verdiepend karakter. Studenten verzamelen praktijkgerichte opdrachten en integreren deze in hun leertraject, waarbij meer inhoudelijke uitbouw en verantwoording verwacht wordt dan in het eerste jaar. Via deze opdrachten leren zij niet alleen actief plannen, ontwerpen en realiseren van een krachtige leeromgeving, maar maken zij zich ook het zorgbeleid van hun stageschool eigen.  

    Ze maken kennis met leerlingvolgsystemen en leren deze doelgericht inzetten om het leerproces van leerlingen te ondersteunen. Daarnaast versterken studenten hun rol als leerkracht door samen te werken met externe partners en ervaren zij hoe de klaspraktijk ingebed is in een ruimer zorg- en ondersteuningsnetwerk.  

    Alle opdrachten worden samengebracht in een portfolio dat hun leerproces zichtbaar maakt en dat niet alleen de ontwikkeling van didactische vaardigheden, maar ook de groei van organisatorische en samenwerkingscompetenties weerspiegelt. Het opdrachtenportfolio vormt zo een tastbaar bewijs van de professionele groei van de student als toekomstige leerkracht.