LIO-stagepakket 

 

LIO jaar 1

Het LIO-stagepakket bestaat uit twee onderdelen die elkaar aanvullen en samen de professionele ontwikkeling van de student versterken. 

Enerzijds is er de praktijkstage in het tweede leerjaar of de tweede graad. Tijdens de praktijkstage neemt de student verantwoordelijkheden op in het plannen, voorbereiden, uitvoeren en evalueren van leeractiviteiten, waardoor ervaring wordt opgedaan in het creëren van een krachtige leeromgeving en het begeleiden van leerlingen. 

Anderzijds omvat het LIO-stagepakket de praktijkopdrachten binnen het opdrachtenportfolio. Deze opdrachten geven studenten de kans om zich te verdiepen in bredere aspecten van het leraarschap. 

Door de combinatie van praktijkstage en opdrachtenportfolio ontwikkelen studenten zich zowel in het lesgeven als in de bredere schoolcontext, wat bijdraagt aan een volledig en evenwichtig leertraject. 

De studenten lopen stage in jaar 1 in het tweede leerjaar of de tweede graad. De nadruk ligt hier op het uitbouwen van basisvaardigheden en het stimuleren van de leerontwikkeling van kinderen die de overgang maken van aanvankelijk leren naar verdiepend en uitbreidend leren. Studenten leren hierbij gestructureerde lessen te ontwerpen die aansluiten bij de reeds verworven basisvaardigheden van de leerlingen en maken gebruik van gevarieerde werkvormen. Ze ondersteunen leerlingen in hun groei naar meer zelfstandigheid, bevorderen samenwerking en sociale vaardigheden en hanteren een klasmanagement dat ruimte biedt voor initiatief en verantwoordelijkheid. Daarnaast besteden ze aandacht aan het opvolgen van de voortgang van leerlingen, het tijdig signaleren van moeilijkheden en het inzetten van differentiatie- en remediëringsstrategieën. Tot slot leren ze hun eigen handelen kritisch analyseren in functie van de leerresultaten en hun aanpak bij te sturen om beter te kunnen inspelen op de onderwijsbehoeften van de klasgroep. 

De lesopdrachten voor de LIO-student zijn afhankelijk van zijn aanstelling, school van tewerkstelling en vooropleiding van de student. We vragen de student om overeenstemmend met zijn stagepakket voor het onderstaande aantal lesuren en leergebieden lesvoorbereidingen te maken en deze lessen effectief te geven, ongeacht de graad waarin hij is tewerkgesteld. Elke LIO-student met hetzelfde stagepakket maakt dus dezelfde hoeveelheid lesvoorbereidingen. Het aantal stagelessen dat voor elke student van toepassing is (kolom ‘minder dan 50%’ of kolom ‘50% of meer’), is afhankelijk van de concrete invulling van zijn lesopdracht en vooropleiding. Hieronder wordt dit verder toegelicht. 

Aanstelling in het regulier onderwijs:  

  • Aanstellingspercentage in een eigen klas is 50% of meer: kolom “50% of meer”  
  • Aanstellingspercentage in een eigen klas is minder dan 50%: kolom “minder dan 50%” 

Aanstelling in het buitengewoon onderwijs**:  

  • Aanstellingspercentage in een diplomagerichte klas is 50% of meer: kolom “50% of meer”  
  • Aanstellingspercentage in een diplomagerichte klas is minder dan 50%: kolom “minder dan 50%” 
  • Aanstelling in een niet-diplomagerichte klas: kolom “minder dan 50%” + stagelessen worden gepresteerd in diplomagerichte klassen van minstens 6 leerlingen 

 

 

Pedagogische vooropleiding 

VT1 – 8 studiepunten 

Niet-pedagogische vooropleiding 

ST2 – 12 studiepunten 

Aanstelling 

Minder dan 50% 

50% of meer 

Minder dan 50% 

50% of meer 

Leerjaar of graad  
stage-uren 

2e leerjaar OF 2e graad 

2e leerjaar OF 2e graad 

Aantal stage-uren 

40 lesuren 

24 lesuren 

46 lesuren 

30 lesuren 

Verdeling lessen stagepakket ST2/VT1: 

ST2 (niet-pedagogische vooropleiding): 

 

ST2 2e leerjaar of 2e graad (12SP) 

 Aanstelling 

Minder dan 50% 

50% of meer 

 

46 lesuren 

30 lesuren 

LO 

5 

3 

Godsdienst 

/ 

/ 

Muzische Vorming 

5 

3 

Nederlands 

12 

8 

Wiskunde 

12 

8 

W&T/ G en A 

9 

6 

Taalinitiatie/Frans 

3 

2 

 

VT1 (pedagogische vooropleiding):  

 

VT1 2e leerjaar of 2e graad (8SP) 

 Aanstelling 

Minder dan 50% 

50% of meer 

 

40 lesuren 

24 lesuren 

LO 

4 

2 

Godsdienst 

/ 

/ 

Muzische Vorming 

4 

2 

Nederlands 

11 

7 

Wiskunde 

11 

7 

W&T/ G en A 

8 

5 

Taalinitiatie/Frans 

2 

1 

Opmerkingen:  

  • 1 lesuur = 1 lesvoorbereiding van minstens 50’ OF 2 lesvoorbereidingen van 25’   
  • Bovenstaande lesuren worden gepresteerd tussen 1 november en 1 mei, verspreid over het schooljaar (en dus niet geclusterd op enkele dagen/weken).  
  • Maximaal 6 stage-uren per week en maximaal 3 stage-uren op één dag. 
  • Studenten die het mandaat godsdienst willen behalen, moeten er rekening mee houden dat hiervoor extra stage-uren rond het vak godsdienst nodig zijn. 

 

Het opdrachtenportfolio heeft als doel om relevante opdrachten uit te voeren en te integreren in het leertraject van studenten. Via deze opdrachten oefenen zij in het plannen, ontwerpen en realiseren van een krachtige leeromgeving voor leerlingen. 

Tegelijkertijd nemen ze actief deel aan de teamwerking binnen de school, werken ze samen met collega’s en ervaren ze hoe de leerkracht functioneert als volwaardige partner binnen een breder school- en ondersteuningsnetwerk. Alle opdrachten worden samengebracht in een portfolio dat hun leerproces zichtbaar maakt.