LIO-stagepakket
Algemene info
Toelatingsvoorwaarden LIO-stagepakket
Om te worden toegelaten tot het LIO- stagepakket hanteren we uiteraard in de eerste plaats de decretale voorwaarden. Deze decretale voorwaarden verfijnen we op Hogeschool PXL als volgt:
- Een aanstelling als leraar lager onderwijs in een school van de Vlaamse Gemeenschap (d.w.z. het hanteren van de eindtermen voor het Vlaamse lager onderwijs). Scholen voor buitengewoon onderwijs komen in aanmerking mits de stage-uren kunnen worden uitgevoerd in diplomagerichte klassen met minstens 6 leerlingen.**
- Een aanstelling op jaarbasis. Aangezien stage een jaarmodule is, vragen we daarom een aanstelling voor de duur van een academiejaar (of tenminste startend vanaf 1 oktober).
- Minstens 6 lesuren per week gedurende het hele schooljaar als klasleerkracht in één en dezelfde klas, bij voorkeur gespreid over verschillende leergebieden. Deze uren kunnen gespreid over de week of gebundeld op één vaste lesdag gepresteerd worden.
Voorwaarden voor de school van tewerkstelling:
Naast deze voorwaarden voor de student vragen we uiteraard ook een engagement van de tewerkstellende school. De student zal een opdrachtenportfolio uitwerken, waaronder een aantal opdrachten die in de eigen klas kunnen worden gemaakt, maar ook opdrachten die in een specifieke graad dienen te worden uitgevoerd (overeenstemmend met de leerlijn stage van de opleiding, voor het specifieke stageonderdeel dat de student opneemt) en verspreid over de verschillende leergebieden. De school verbindt zich ertoe om voor de student mogelijkheden te creëren om deze opdrachten uit te voeren, wat soms ook kan inhouden dat de student gedurende een aantal momenten lesvrij wordt gemaakt in de eigen klas (als hij een voltijdse betrekking heeft). Naast deze mogelijkheid biedt de school ook aanvangsbegeleiding voor de student die hem ondersteunt in de uitvoering van de opdrachten en wordt er door de aanvangsbegeleider of schoolmentor minstens tweemaal per maand een volledige les bijgewoond en nabesproken met de student.
LIO-stagepakket
Het LIO-stagepakket is een stagevariant en onderdeel van een verkorte opleiding lager onderwijs. Ze bestaat uit een tweejarige opleiding met telkens twee complementaire onderdelen die samen de professionele ontwikkeling van de student ondersteunen.
De praktijkstage vormt het hart van het LIO-stagepakket. Studenten presteren een vastgelegd aantal stage-uren op jaarbasis in één of meerdere leerjaren of graden. Het exacte aantal te presteren uren wordt bepaald op basis van de vooropleiding van de student, de aanstelling, de school van tewerkstelling en het opgenomen stageopleidingsonderdeel. Tijdens de praktijkstage nemen studenten verantwoordelijkheid voor het plannen, voorbereiden, uitvoeren en evalueren van leeractiviteiten.
Daarnaast omvat het LIO-stagepakket diverse praktijkopdrachten, verzameld in het opdrachtenportfolio. Deze opdrachten geven studenten de kans om zich te verdiepen in bredere aspecten van het leraarschap.
Door de combinatie van praktijkstage en opdrachtenportfolio ontwikkelen studenten zich zowel in het lesgeven als in de bredere schoolcontext, wat bijdraagt aan een volledig en evenwichtig leertraject.
In de loop van het academiejaar voorziet de opleiding per opleidingsjaar een aantal intervisiesessies voor de LIO-studenten. Deze intervisiesessies hebben als doel hen te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling door middel van reflectie en uitwisseling van ervaringen. Tijdens deze sessies krijgen studenten de kans om uitdagingen en successen uit hun praktijkervaring te bespreken, feedback te ontvangen van medestudenten en de intervisielector, en samen tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen.
Evaluatie van het LIO-stagepakket
De evaluatie van het LIO-stagepakket is gebaseerd op drie belangrijke elementen: de praktijkstage, het opdrachtenportfolio en de presentatie van de LIO-stage tijdens de examenperiode van het tweede semester.
Om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel is het noodzakelijk dat het portfolio tijdig en volledig wordt ingeleverd. Daarnaast moet de student slagen voor de praktijkstage.